آموزش بزرگسالانکه همچنین به عنوان آموزشادامه دار شناخته می شود، عبارت از هر نوع برنامه یادگیری می باشد که برای یک مرد یا زن بالغ ارائه می شود.
در گزارش ۱۹۷۰، موسسه ملی آموزش بزرگسالان(در انگلستان و ولز) آموزش بزرگسالانرا به عنوان “هر نوع آموزش برای افرادی که به سن کار، رای دادن، شرکت کردن در جنگ و ازدواج رسیده اند .
سیکل مربوط به آموزش(شروع شده در دوران کودکی) را کامل کرده اند” تعریف شده است.
آموزشبزرگسالی دارای حالت های متنوع زیادی می باشد و یک نوع مطالعه مستقلی است که به صورت هدفمند و همراه با کمک کتابخانه ها، برنامه های پراکنده، یا دوره های مربوطه، بحث گروهی و سایر روش های یادگیری .
همراه با “کمک متقابل” در گروه های مطالعاتی، جلسات آکادمیک، سمینارها یا کارگاه ها، کنفرانس ها یا جلسات، یا مطالعه تمام وقت یا نیمه وفت یا دوره هایی که توسط یک سخنران، معلم یا مربی انجام می شود، یا بدون کمک آنها صورت می گیرد.
انواع
آموزش بزرگسالان
انواع حالت های مربوط به
آموزش بزرگسالانمی تواند به صورت زیر دسته بندی شود.
۱٫
آموزشبرای افراد صلاحیت دار شغلی، فنی یا تخصصی.
(ممکن است هدف از این
آموزشعبارت از آماده کردن یک فرد بزرگسال برای اولین شغلش یا یک شغل جدید باشد.
یا اینکه این فرد به منظور به روز بودن و مطلع شدن در مورد پیشرفت های جدید در شغل یا تخصص خودش چنین آموزشهایی را دریافت کند.)
۲٫
آموزشبرای سلامتی، رفاه و زندگی خانوادگی.
(چنین
آموزشهایی شامل انواع
آموزشهای مربوط به سلامتی، روابط خانوادگی، خرید مصرف کننده، وظایف والدینی برنامه ریزی شده، بهداشت، مراقبت از کودک و سایر موارد مشابه می باشد).
۳
آموزشبرای صلاحیت مدنی، سیاسی و اجتماعی.
(چنین آموزشی شامل انواع
آموزشهای مربوط به دولت، توسعه جامعه، تلاش های عمومی و بین المللی، مشارکت در رای گیری ها و مسائل سیاسی و سایر موارد مشابه می باشد).
۴٫
آموزشبرای خود شکوفایی.
(چنین آموزشی شامل انواع برنامه های آموزشی آزاد اندیشانه،
آموزشمربوط به موسیقی، رقص، تئاتر، ادبیات، هنرها و صنعت های مختلف به صورت مختصر یا طولانی مدت می باشد.
هدف اولیه و اصلی این برنامه ها صرفا آموزشمی باشد و سایر اهداف در اولویت دوم هستند).
۵٫
آموزشجبرانی.
آموزشمقدماتی و سواد.
(چنین آموزشی پیش نیاز سایر
آموزشها می باشد و به عنوان یک گروه، تا یک حدی از
آموزش بزرگسالانمجزا می باشد.)
در دسته پنجم افراد بزرگسال باید به صورت مکرر مورد آموزشقرار بگیرند تا کمبودهای اولیه آنها رفع شود.
در صورتیکه چنین آموزشی منجر به جبران کمبودها نشود، این افراد نخواهند توانست از سایر آموزشهای مربوط به افراد بزرگسال استفاده کنند.
چنین آموزشهای جبرانی بیشتری در جوامعی مورد نیاز است که به سرعت از جوامع ابتدایی به یک اقتصاد صنعتی تغییر می کنند و وضعیت سیاسی و اجتماعی آنها در حال تغییر است.
منبع :مشاورکو:مرکز مشاوره روانشناسی و مشاوره آنلاین- آموزش بزرگسالان
مشاهده پست مشابه : اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در بزرگسالان